RZECZNIK PRASOWY OFF PLUS CAMERY MICHAŁ OLESZCZYK O 5. EDYCJI FESTIWALU

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

 

Kraków – honorowe miejsce spoczynku naszych królów, prężny ośrodek kształcenia przyszłych bezrobotnych, kawiarniane zagłębie Polski. To tu żyli i tworzyli Szewczyk Dratewka, Jan Matejko i Gracjan Roztocki (możliwe, że ten ostatni nadal żyje, ale tego nigdy nie można być pewnym). Zasnuty smoczymi wyziewami gród jest także domem dla OFF PLUS CAMERY – najszybciej rozwijającego się festiwalu filmowego na naszych ziemiach. Rozpoczęta pięć lat temu jako część miejskiego projektu kulturalnego „6 zmysłów”, OFF PLUS CAMERA wyrosła na wielkoformatową imprezę dedykowaną w całości kinu niezależnemu. Podczas festiwalu, w sekcji konkursowej i poza nią prezentowane są najnowsze produkcje finansowane w głównej mierze z niezależnych źródeł. To w trakcie tego święta offowego kina mają miejsce polskie premiery wielu głośnych tytułów, często uświetniane obecnością samych twórców.
Ostatnia edycja festiwalu przywiodła do Krakowa gwiazdy formatu Petera Weira, Richarda Jenkinsa, Tima Rotha i Rose McGowan. O atrakcjach 5. edycji krakowskiej imprezy rozmawiam
z Michałem Oleszczykiem, Rzecznikiem Prasowym i programerem festiwalu.

 
KLAPS!: Pomimo tego, że OFF PLUS CAMERA to jeden z najmłodszych festiwali filmowych w Polsce, w ciągu czterech edycji impreza zdążyła już zasłużyć na miano europejskiego odpowiednika festiwalu w Sundance, z roku na rok przyciągając do Krakowa coraz ciekawsze nazwiska kina niezależnego. W 2012 r. na festiwalu gościć będą m. in. Luc Besson, Roland Joffé, Volker Schlöndorff, Michael Radford, Dick Pope, Colleen Atwood i Andrzej Żuławski. Czy lista gości jest już zamknięta, czy przed 13 kwietnia możemy spodziewać się jeszcze jakichś niespodzianek?

 

Michał Oleszczyk*: Jest jeszcze kilka informacji, z których ujawnieniem zaczekamy do ostatniej chwili, ale chcę podkreślić, że już na tym etapie czujemy się bardzo wyróżnieni, że wymienieni przez Ciebie goście zgodzili się przyjechać na nasz festiwal. Chcemy, żeby OFF PLUS CAMERA uwrażliwiała widzów na różne aspekty tworzenia kina, stąd obecność w naszych składach jurorskich osób reprezentujących rozmaite profesje: Colleen Atwood to trzykrotnie nagrodzona Oscarem kostiumografka, a Margery Simkin wie wszystko o castingu – obsadzała tak różne filmy jak Erin Brockovich czy Gliniarz z Beverly Hills. Ponadto będziemy gościć krytyków, dystrybutorów i bardzo licznych młodych reżyserów.

 

Jedną z niekwestionowanych gwiazd tej edycji OFF PLUS CAMERY jest tegoroczny juror konkursu „Wytaczanie drogi”, Josh Radnor – niezależny producent, reżyser i scenarzysta, który w naszym kraju znany jest głównie z roli architekta Teda Mosby’ego, którą od siedmiu serii odtwarza w sitcomie Jak poznałem waszą matkę. Gros dwudziesto- i trzydziestolatków, którzy wybierają się do Krakowa na OFF PLUS CAMERĘ, po cichu liczy, że festiwal zorganizuje chociaż krótkie spotkanie gwiazdy z publicznością. Czy planowany jest taki master class?

 

– Tak, planujemy spotkanie z Joshem Radnorem. Więcej szczegółów już wkrótce na stronie internetowej. Obecność Josha, jeśli poprawnie wnioskujemy z odzewu na naszym Facebooku, ma szansę stać się jednym z festiwalowych hitów.

 

Coraz więcej imprez i instytucji pada ofiarą oszczędności, jakie miasta wprowadzają do swojego budżetu. Czy kryzys w finansowaniu kultury Krakowa w jakikolwiek sposób odbije się na tegorocznej edycji festiwalu?

 

 
– Wszyscy znajdujemy się w trudnym momencie finansowym — myślę, że nie ma w tym momencie w naszym kraju instytucji kulturalnej, która w jakiś sposób nie odczułaby efektów ekonomicznej recesji. Dotyczy to także naszej imprezy, ale dokładamy starań, by kwestie budżetowe nie przełożyły się na poziom festiwalu i jego przyjęcie przez widzów.

 

5. edycja OFF PLUS CAMERY to dwa prestiżowe konkursy (polski i międzynarodowy), seria spotkań z twórcami kina i przede wszystkim setki filmów prezentowanych na przestrzeni tygodnia w ramach różnych sekcji festiwalu (Konfrontacje, Nowe Kino Brytyjskie, Nowe Kino Izraelskie, Women Make Movies, From The Gut, Geek Cinema, Slamdance Selects). Jako Rzecznik Prasowy i programer ma Pan pewnie ograniczone możliwości zgłaszania swoich preferencji, ale może są jakieś tytuły/wydarzenia tegorocznej edycji OFF PLUS CAMERY, które szczególnie Pan poleca?

 

– Będę mówił bardziej jako krytyk, niż jako programer, choć oczywiście czuję się współodpowiedzialny za kształt festiwalu i chętnie odbiorę wszelkie sygnały od widzów — zarówno pozytywne, jak i krytyczne. Bardzo się cieszę na przyjazd Kevina B. Lee, który jest autorem serii aryciekawych esejów krytycznofilmowych, i 19 kwietnia o 15:00 w Pałacu Pod Baranami wygłosi ilustrowany wykład na ten temat. Uwielbiam niektóre filmy z rozmaitych sekcji; wymienię tylko część, żeby nie krzywdzić pozostałych. Filipińska The Woman in the Septic Tank to jeden z najśmieszniejszych filmów o pułapkach arthouse’u, jakie widziałem. Teddy Bear zachwycił mnie portretem boudybuildera, który musi wywalczyć sobie niezależność od nadopiekuńczej matki — i jego mięśnie wcale mu w tym nie pomagają. Generation P to szalony portret fuzji kapitalizmu, komunizmu i religii, który trzeba zobaczyć, by weń uwierzyć. No i oscarowy Footnote — jeden z dziesięciu najlepszych filmów, jakie udało mi sie obejrzeć w zeszłym roku.

 

Do początku festiwalu zostały mniej niż dwa tygodnie. Czy nadal można kupić bilety na poszczególne projekcje, i jeżeli tak, to gdzie?

 

– W sprzedaży są już karnety uprawniające do kupna blietów zniżkowych. Można już kupować bilety na pokazy w kinie Kijów, gdzie zmieściliśmy nasze największe hity. Zachęcam do zaglądania na Facebooka i na naszą stronę internetową, gdzie wszystkie informacje na ten temat są wciąż aktualizowane.

 

Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na festiwalu.

 

 

*Michał Oleszczyk – jeden z najciekawszych krytyków filmowych młodego pokolenia, programer festiwali Nowe Horyzont, Off Plus Camera i Hollywood Takes Off. Jedyny polski korespondent Rogera Eberta, legendy amerykańskiej krytyki. Absolwent Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego i wykładowca tej jednostki, wykładał również w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej. Laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005). W roku 2011 nominowany do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jego blog filmowy Ostatni fotel po prawej stronie otrzymał tytuł „Bloga Roku” w kategorii „Kultura” w konkursie Onet.pl (2010). Autor monografii Gorycz wygnania. Kino Terence’a Daviesa (2008) oraz – wespół z Kubą Mikurdą – wywiadów-rzek z Guyem Maddinem oraz Braćmi Quay. Publikuje w miesięczniku „Kino”, „Przekroju” oraz „Tygodniku Powszechnym”.
 
Źródła: OFF PLUS CAMERA, Facebook

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

You may also like...

1 Response

  1. Anonymous pisze:

    O, mój wykładowca, najs:)<br /><br />Alfred Melina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.